Kategorie

Odczuwanie architektury

Wydawnictwo: Karakter
Autor: Steen Eiler Rasmussen
Dostępność:
Wysyłamy w ciągu 24h
49,00 zł

ISBN 978-83-62376-76-6

Okładka: twarda, Format: 14 x 24 cm, Stron:280, 2015 r., Tłum.: Barbara Gadomska

 

Nowe wydanie klasycznej już książki poświęconej relacjom architektury i zmysłów. Duński architekt w prosty, bezpośredni sposób opowiada o tym, czym jest otaczająca nas przestrzeń, co stanowi o jakości miejsc, w których żyjemy, na czym polega urok niektórych budynków. Interesuje go  nie tylko aspekt przestrzenny, pisze także o kontrastach między pustką i pełnią, kolorach i planach, skali i proporcji budynków, świetle i światłocieniach, rytmie i brzmieniu architektury. Lektura tej książki jest sama w sobie zmysłowym doznaniem: zawiera ponad sto pięćdziesiąt fotografii, w większości wykonanych przez autora, a styl Rasmussena odwołującego się do codziennych doświadczeń i zwykłych ludzkich przeżyć jest bezpretensjonalny, pełen nieco staroświeckiego uroku. 
 
Jaki powinien być nauczyciel doskonały? Kompetentny i zafascynowany swoją dziedziną, a jednocześnie cierpliwy i wyrozumiały wobec najbardziej odpornego na wiedzę ucznia. Jaki powinien być podręcznik doskonały? Taki, by po jego lekturze każdy stał się entuzjastą jego przedmiotu.
Odczuwanie architektury to właśnie taki podręcznik, Rasmussen zaś jest nauczycielem i autorem doskonałym. Od kilku dziesięcioleci czytelnicy tej książki na całym świecie zamieniają się w pasjonatów świadomego i krytycznego doświadczania architektury. Teraz i my znów mamy taką szansę.

 

Filip Springer 


Niewiele jest współczesnych książek architektonicznych tak wielokrotnie wznawianych jak "Odczuwanie architektury". Po raz pierwszy wydana w roku 1957 w Danii, doczekała się kilkudziesięciu wydań w różnych językach. Zasygnalizowane w tytule "odczuwanie" architektury jest tu interpretowane zgodnie z prawie potocznym rozumieniem wyrazu "odczuwać" - przeżywać na własnej skórze, realnie, dotykalnie.

O ile bowiem "przeżywanie" architektury, czyli włączanie pierwiastka emocjonalnego, funkcjonowało jako świadomy element kształtowania jej wyrazu od samych początków, to zalegalizowanie jej "odczuwania" miało o wiele trudniejszą drogę. Zawinili tu i starożytni, autorzy pierwszych uszeregowań zmysłów człowieka, stawiający na piedestał niektóre, ignorujący pozostałe, jak i późniejsi filozofowie, którzy przyczyniając się do kształtowania współczesnego pojęcia piękna, kładli nacisk na jego odbiór intelektualny, nie zmysłowy, traktując doznania zmysłowe jako źródło gorszej wiedzy.

Rasmussen jawi się jako wielki intuicjonista, jeden z pionierów, którzy, nie mając jeszcze naukowego ani publicystycznego zaplecza, pokusili się o taką właśnie interpretację architektury. Bo istotnie, szukając sposobu na jej wyjaśnienie laikom, najlepiej było odwołać się do doznań oczywistych, wspólnych i tym, co tworzą i tym, co z architektury korzystają. Swoją opowieść zaczyna od propozycji swoistej reedukacji, proponując naukę patrzenia, rozumienia, obserwowania. Przeprowadza nas przez różnego rodzaju spostrzeżenia tak, jak prezentuje się ulubione slajdy z wymarzonego i zrealizowanego wyjazdu ludziom, z którymi chce się podzielić doświadczeniami, bo dopiero wtedy będą one pełne.

Zwraca uwagę na światło i cień, rytmikę przestrzeni, kolor architektury, architekturę w świetle dziennym i nocnym i wreszcie, na koniec, każe jej po prostu posłuchać. Tak jak się słucha muzyki - w przestrzeni, w czasie, dając się ponieść emocjom, ale i próbując zrozumieć.
Książka nie zniechęca odwołaniami do skomplikowanych teorii, jest płynną publicystyką o fundamentalnym znaczeniu. Jest dowodem, że tylko genialne spostrzeżenia wydają się, po ich zaprezentowaniu, oczywiste.


Spis treści:
I Podstawowe uwagi
II Bryła i pustka w architekturze
III Kontrasty brył i pustki
IV Architektura odczuwana jako płaszczyzny koloru
V Skala i proporcje
VI Rytm w architekturze
VII Faktura
VIII Światło dzienne w architekturze
IX Kolor w architekturze
X Słyszenie architektury